خانه / پرسشنامه / راهنمای تست رورشاخ

راهنمای تست رورشاخ

راهنمای تست رورشاخ: آزمون رورشاخ يك آزمون فرافكنی متشكل از ده لكه‌ی جوهر به اشكال متقارن است كه در آنها از آزمودنی خواسته می شود به آزمايش كننده توضيح دهد كه لكه ها او را به ياد چه چيزهای می اندازند. هدف كلی آزمون ، سنجش ساختار شخصيتی مراجع با تاكيد بر شيوه های ناهشيار وی در پاسخ دادن به آن است. بر خلاف حمله های كه از درون وبيرون حوزه‌‌ی روانشناسی به آزمون رورشاخ وارد شده است. اين آزمون هنوز هم يكی از پر مصرف ترين (دوران ، بلانشار، و ميندل۱۹۹۸؛ لوبين و همكاران۱۹۸۵) و پرطرفدارترين ابزارهای سنجش به شمار می رود.

فرضيه‌ی اصلی رورشاخ آن است كه محرك محيطی به وسيله‌ی نيازها، انگيزها، تعارضها، و«آمايه های» مفهومی شخص سازمان داده می شوند. اين نياز به سازمان دادن هنگامی كه آزمودنيها با محركهای مبهم مانند لكه های جوهر روبرو می شوند،اغراق آميزتر، گسترده تر و بارزتر است. بنابرين، آنها بايد تصورها، افكار، و روابط درونی خود را بيرون بكشند تا بتوانند پاسخی را به وجود آورند. اين فرايند مستلزم آن است كه افراد اين ادراكها را سازمان دهند و همچنين آنها را با تجربه ها وبرداشتهای گذشته‌ی خود مرتبط سازند. نخستين نظری كه تفسير رورشاخ بر آن مبتنی است آن است‌كه نحوه‌ی سازمان دادن افراد به پاسخهايشان به رورشاخ معرف چگونگی برخورد آنها با ساير موقعيتهای مهم است كه مستلزم سازمان دادن و قضاوت كردن است. پس از اينكه پاسخها ارائه و ثبت شدند، بر حسب سه مقوله‌ی كلی نمره گذاری میشوند: «محل ادراك»، سطحی از لكه كه آزمودنی به آن توجه كرده

است؛ « تعيين كنندها» يا خصايص معينی از لكه ها كه برای ساختن پاسخهای خود مورد استفاده قرار داده است(رنگ، شكل، وغيره)؛ و«محتوا» يا طبقه‌ی كلی اشيايی كه پاسخ به آن تعلق دارد(انسان، ساختمان، اعضای داخلی بدن، و غيره).

روش گذران این تست برای تمام سنین یکی است. با آنکه کاربرد آن به ظاهر با سادگی فریبندهای همراه است، معذلک احتیاج به تسلط و مهارت خاصی دارد، و بهتر است همواره به دست روان شناس آزموده ای انجام گیرد.
آزمونگر با آزمودنی به تنهایی در اتاق آرام و کاملاً روشن کار خود را شروع می کند. تا آنجا که ممکن است باید از به کار بردن نور مصنوعی که رنگهای قرمز و زرد را تغییر می دهد احتراز کرد.معذلک می توان با نصب لامپهای نور روز این مشکل را بر طرف کرد. آزمونگر سمت راست آزمودنی می نشیندتا بدین ترتیب بتواند گفته های وی را یادداشت کند، بی آنکه وی بتواند نوشته های آزمونگر را بخواند. نشستن در روبه روی آزمودنی صحیح نیست، چه اولاً آزمودنی را دردر وضع ناراحت قرار می دهد و ثانیاً در چنین حالتی برای آزمایش کننده دیدن قسمتهای تعبیر کردنی مشکل تر است.
از آنجا که دیدن موضعی خوش آیندبرای آزمودنی فوق العاده حائز اهمیت است، بهتر است آزمون کننده فی الفور به کار نپردازدبلکه به آزمودنی فرصتی بدهد تا احساس راحتی بکند و ذهن خود را با شرایط آزمایش آشنا سازد،چه همانطور که راپاپورت گفته است هر جلسه برگذاری تست موقعیتی آمیخته با تست است.
دستور تست زیاد خشک وغیر قابل تغییر نیست. اصل کار این است که آزمودنی بداند از او چه انتظار دارند. مطالبی که برای آزمودنی شرح داده می شوند باید با میزان سن و تحصیلات او تناسب داشته با شند. به پاره ای مفید است گفته شود لکه های مرکب چگونه ساخته شده اندو در موارد استثنایی از آزمودنی می خواهد لکه ای درست کند. در چنین شرایطی ، رغبت وی برانگیخته می شودو دستور را بدون اشکال می فهمد. به کار بردن اصطلاح نقاشی در مورد لکه ها اشتباه بزرگی است.

 

مشخصات فایل راهنمای تست رورشاخ

فرمت:word

تعداد صفحات:۹۴

روش اجرای تست: دارد

تفسیر لوح های ده گانه رورشاخ: دارد

معرفی انواع تفسیر تست و جداول: دارد

جهت دانلود راهنمای تست رور شاخ بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

RIAL 80,000 – خرید و دانلود فایل

درباره مدیریت سایت

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

x

شاید بپسندید

پرسشنامه رغبت سنج ازدواج-پرساد(نسخه دانشجویی) از 24 گویه و 4 خرده مقیاس تشکیل شده است که به منظور سنجش میزان رغبت دانشجویان به ازدواج از ابعاد مختلف (بازخورد نسبت به ازدواج، نگرش نسبت

پرسشنامه رغبت سنج ازدواج-پرساد(نسخه دانشجویی)

پرسشنامه رغبت سنج ازدواج-پرساد(نسخه دانشجویی) از ۲۴ گویه و ۴ خرده مقیاس تشکیل شده است ...